I
James Nottinghams bok(Nottingham,
2013) står det att läsa om hur
han anser att det är viktigt med återkoppling till eleverna, han skriver om hur
han anser att lärare borde kombinera det traditionella betygsättningssystemet
med att ge kommentarer på de arbeten eleverna gör. Nottingham påstår att det
absolut bästa sättet att ge återkoppling är att rätta arbeten tillsammans med
eleverna. Detta ville jag illustrera genom min seriestripp.
Nottingham,
J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling,
ansträngning,
utmaning, reflektion, självkänsla (1. utg). Stockholm: Natur & kultur.
Jag kan hålla med om att det är ett bra sätt för eleven att få återkoppling på. I skolan fick man oftast tillbaka sitt arbete med ett betyg på och ibland några kommentarer till. Hade läraren, som i seristrippen du illustrerat, tagit sig tid att sitta med varje elev och diskuterat arbetet, hade eleven lärt sig betydligt mycket mer tror jag. Tycker absolut det är något man själv bör fundera över i sin framtida yrkesroll.
SvaraRaderaTror att återkoppling direkt till eleven ger så mycket mer än bara på pappret. Att samtidigt samtala om arbetet tillsammans ger en annan bild, framför allt för läraren. En del elever har svårigheter med att få ut det hen vill säga på ett papper/prov. Den muntliga dialogen mellan eleven och läraren tror jag på. Detta tar jag med mig till framtiden.
SvaraRaderaTydlig beskrivning i din seriestrip! Jag tror också att ett samtal kring ett arbete ger mycket mer än ett betyg. I samtalet kan kunskaperna, förutom att förtydligas för läraren där det varit lite svagare förklarat, också fördjupas. Läraren ställer vidare frågor som gör att eleven får använda sin förvärade kunskap - något som kanske skulle lämnas därhän om hen enbart hade fått ett betyg och gått vidare till nästa punkt på schemat.
SvaraRaderaNär jag gick i skolan tittade jag bara efter antalet poäng när jag fick tillbaka mina prov/uppsatser. Kommer iofs inte ihåg att lärarna var speciellt flitiga med att skriva kommentarer men det var absolut ingen som gav muntlig feedback direkt i anslutning till uppgiften.
SvaraRaderaKanske är det bättre med muntliga prov, då får man ju feedback direkt. Eller, varför inte ge skriftliga eller muntliga prov beroende på vad som passar den enskilda eleven?
Kan hålla med om vad ovanstående har sagt, och det som de spinner vidare på. Kanske som Ulrika säger om skriftliga eller muntliga prov beroende på vad som passar bäst för just den eleven. Det viktigaste är ju ändå att eleven fått kunskapen och att man väljer en väg mot lärandemålet som fungerar bäst för eleven? Jag tror det är viktigt som du beskrivit i din seriestripp med återkoppling.
SvaraRaderaTydlig och viktig seriestripp. Jag anser att muntlig feedback är oerhört viktig ur två aspekter, de ene för läraren att faktiskt kunna göra en rättvis bedömning, den andre för eleven att faktiskt ges möjligheten att öka sin förståelse, förklara och förstå varför det blev som det blev oavsett om det gick bättre eller sämre. Jag tror även att det är viktigt för motivationen att få höra om det man gör bra och har potential att utveckla och på så sätt gynna lärandet än mer.
SvaraRaderaEn intressant tolkning av Nottingham, själv upplevde jag honom som mer auktoritär även om jag tolkade som att han "använde" det sociokulturella perspektivet, Men en väldigt bra serie stripp håller med om att det är viktigt med dialog i ett klassrum och i relationen med sina elever.
SvaraRaderaTydlig seriestripp och återkoppling är viktigt. Jag tror att det svårt att hinna med det i praktiken! Jag inbillar mig att det måste vara svårt för en lärare som har 30+ elever att sitta och rätta med varje elev.. hur är det ens möjligt? Det finns säkert sätt att lösa det på, men jag tror det är den svåraste biten att ta sig över. Tror dock att från ett specialpedagogiskt perspektiv så är återkoppling mer än aktuellt!
SvaraRaderaHåller med Alexander! Blir svårt i praktiken. Dock tänker jag att läraren och eleven inte "diskuterar" betyg... Utan mer att läraren på ett muntligt sätt bedömer eleven!
SvaraRadera