Lärande och utveckling sker i samspel med varandra enligt bl.a Vygotskij. När vi integrerar med varandra och hjälper varandra utvecklas vi och skapar en gemenskap. Det ville jag förmedla med den här seriestrippen som syftar till det sociokulturella perspektivet.
Säljö, R. (2014). I U. P. Lundgren
& C. Liberg (Red.), Den lärande människan - teoretiska traditioner
(s. 251–309). Stockholm: Natur & kultur.
Tydlig seriestripp som visar sociokulturella perspektivet! Hur man tillsammans kan hjälpa varandra. Att hålla någon i handen kan enkelt vara ett sätt när det är halt. Tänker att nästa gång så kommer personen i lila att med automatik vara lite mer försiktig, när hen ser att det är halt.
SvaraRaderaEn seriestripp som visar en klockrent exempel att man tillsammans kan hjälpa varandra, som man kan koppla till det socio-kulturella perspektivet. Tillsammans kommer man långt och det är något detta visar.
SvaraRaderaSociokulturella perspektivet är redan givet i denna seriestripp. Vilket gjorde att jag ville reflektera över något annat perspektiv. Ordspråket "Man lär sig av sina misstag" är något jag vill koppla till detta, att flickan får nu komma ihåg att för att undvika att ramla fler gånger, ska hon gärna hålla i sig i något eller någon. Eller var det hennes skor som var för halkiga? Oavsett så blir det att jag drar en koppling vidare till John Dewey, "Learning by doing". Utan hjälp av lärare och kamrater fick flickan egna erfarenheter av vad som kan hända när man går på is som hon lärde sig utav att tänka/göra annorlunda nästa gång.
SvaraRaderaJag håller med dig att utifrån egna erfarenhet, hen ska lära sig att ska inte halka nästa gång. "Learning by doing" , hen ska hålla sig nästa gång, för att kanske ingen ska vara med henne att hjälpa. Hen ska tänka att vara försiktigt. Så man kan koppla denna Seri tips till tre perspektiv sociokulturell, John Dewey och kognitiv perspektiv. Hen kan använda sinneuttryck och kan koppla det till Jean Piache att barn född med sinne och kan lära sig av sina sinne och motorisk färdigheten. Då hen kan hålla sig när hen känner att hon ska ramla.
SvaraRaderaEn mycket tydlig och bra seriestrip, väldigt tydligt vilket perspektiv av lärande det handlar om.
SvaraRaderamin första reaktion var "aj, aj, aj" och vilken bra kompis som tar sin skadade kompis i handen. =)
SvaraRaderaLärdomen blir ju att hon kan koppla tydligt när det är halt med att det kan göra ont om man ramlar, en sorts betingning, Is=halt=ont.
Nästa gång kanske hon tar en annan i handen så den inte ramlar. Vi kan hjälpa varandra med att lära sig av varandras misstag.